گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه رایزنی‌های خود با خاویر سولانا، نماینده گروه 1+5 برای حل و فصل مناقشه‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران، نامه‌ای را برای وی ارسال کرد.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام این خبر افزود: در این نامه 2 صفحه‌ای مواضع ایران در مورد رفتار اخیر غرب نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تصویب قطعنامه ضدایرانی جدید در شورای امنیت اعلام شده است.

همچنین به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، در نامه سعید جلیلی که توسط علی‌اصغر خاجی، سفیر ایران در بروکسل به سولانا تحویل داده شد، تأکید شده است که در روند مذاکره فشار به جای استدلال راهگشا نخواهد بود.

در این نامه آمده است: فقدان تمدن گفت‌وگو، برخی قدرت‌ها را به تکیه بر اهرم‌های فشار به جای استدلال و منطق کشانده است.

در نامه مذکور که دومین نامه جلیلی به سولانا پس از مذاکرات ژنو میان ایران و 1+5 محسوب می‌شود، با اشاره به رویکرد سازنده ایران در تعامل با آژانس و 1+5  تأکید شده است: برای جامعه جهانی جالب است که در روند گفت‌وگو آنگاه که سؤالی منطقی طرح می‌شود، طرف مقابل به جای ارائه پاسخ از ابزار فشار استفاده می‌کند. 

جلیلی تصریح کرده است که این رفتار غیر‌منطقی در قضاوت جامعه جهانی، گواهی بر نداشتن پاسخ روشن برای پرسش‌های اصولی ایران است. 

در این نامه همچنین با اشاره به بسته پیشنهادی ایران برای 6 کشور تأکید شده که پیشنهاد ایران برای خلع سلاح و عدم‌اشاعه، خوشایند قدرت‌هایی که سال‌ها در جهت تولید و انباشت سلاح هسته‌ای عمل کرده‌اند، نیست.

نامه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی علاوه بر سولانا، از طریق سفرای ایران به وزرای امور خارجه روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و از طریق سفیر سوئیس در تهران به آمریکا نیز تحویل خواهد شد.

پیش از این، ایران اعلام کرده که جوابش به بسته مشوق‌های پیشنهادی غرب آماده است، اما ابتدا طرف مقابل باید پاسخ خود به بسته پیشنهادی ایران را ارائه کند.

در شرایط کنونی نیز مذاکرات از جانب 1+5 متوقف شده است و ایران بر این موضوع تأکید دارد که غرب نباید با پیش‌فرض قبلی وارد مذاکرات شود و شرط پیشرفت گفت‌وگوها را نیز تحمیل نظر خود بر فضای مذاکرات در نظر بگیرد.

در نامه قبلی جلیلی به سولانا که 15تیرماه برای وی فرستاده شد نیز بر توافق دو طرف برای بررسی بیشتر بسته‌های پیشنهادی متقابل در راستای ارائه پاسخی روشن تأکید شده بود.

تأکید بر خط قرمز

رئیس سازمان انرژی اتمی هم روز گذشته با بیان اینکه تعلیق غنی‌سازی اورانیوم همچنان خط قرمز ایران است، تأکید کرد: تهران از حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم کوتاه نمی‌آید.

غلامرضا آقازاده این مطلب را با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد.

حسین سبحانی‌نیا، عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگاران که ایسنا از آن خبر داد، با بیان اینکه در این جلسه معاونان سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند، گفت: آقازاده در این جلسه خاطرنشان کرد که امروز این فناوری برای ملت ما تبدیل به یک خواسته و عزم ملی شده است.

نشست بعدی 1+5

در چنین شرایطی، وزیر امور خارجه فرانسه که 2 روز قبل در اظهارنظر جنجالی دیگری از احتمال حمله نظامی رژیم‌صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته بود، دیروز در پاسخ به پرسش روزنامه الوطن عربستان، 6 آذرماه را موعد برگزاری نشست بعدی گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

به گزارش مهر، برنارد کوشنر با اشاره به اینکه این نشست در شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود، به سطح نمایندگان شرکت‌کننده در آن اشاره‌ای نکرد.

وی بحران سیاسی در اسرائیل و انتخابات آمریکا را دلیل تأخیر در نشست 1+5 دانست. آخرین نشست 1+5 که 2 هفته قبل در سطح وزرای امور خارجه و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، به تصویب قطعنامه ضدایرانی 1835 در شورای امنیت منجر شد.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه

خبر دیگر اینکه وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که به منزله تأیید ادعاهای ضدایرانی وزیر خارجه این کشور بود، تصریح کرد که کوشنر در گفت‌وگوی 2 روز قبل خود با روزنامه صهیونیستی هاآرتص، از لفظ «ضربه‌زدن» به تأسیسات هسته‌ای ایران استفاده کرده و اینکه برخی خبرگزاری‌ها آن‌را «بلعیدن» ایران اعلام کرده‌اند، در این بیانیه که ایرنا از انتشار آن خبر داد، رد شده است.

کد خبر 65123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز